Tuesday, August 9, 2011

rintihan hati kecil ku...

Mungkin penulisan ku kali ni jauh berbeza dari sebelumnya. Yang pasti semuanya ringkas dan padat serta straight forward.

Untuk kesekian kalinya,baru aku ada kesempatan utk aku meluahkan rasa yg terpendam selama ini.

Rahsia suami isteri hanya suami isteri sahaja yang tahu. Ya, memang benar, akan tetapi mampukah hati ini utk menanggung segalanya? Aku akui,dan mengaku,aku pun pernah buat silap.. Tetapi salah kah diri ku,untuk berkongsi masalah atau perasaan ku bersama isteri tercinta? Akal dan fikiran tidak bersependapat membuatkan otak bercelaru dan mengabaikan kesihatan sendiri. Kemana harus diluahkan perasaan ini?Dipendam, diri sendiri yang binasa.. Segala kerja terabai, tidak mampu menumpukan perhatian, ditambah lagi bebanan kerja yang diberikan.. hanya tuhan yang tahu perasaan dan keadaan ketika itu.

Mungkin dgn cara nukilan ini dpt sedikit sebanyak mengurangkan seksa yang ditanggung.Ingin meluahkan pada sahabat,kenalan?Maaflah.. aku bukan jenis yang suka nak bercerita buruk atau aib kan org.. Benda baik aku kongsi,Tapi bila melibatkan maruah kamu suami isteri,baik pendam dan telan je.. membuka pekung didada? ya mungkin tapi salah kah ia jika hanya ingin memberi keinsafan dan pengajaran kepada yang berkenaan? ku tepuk dada dan ku tanya diriku. tidak salah. mungkin ada yg tidak bersependapat dgn jawapan ini, tetapi ini aku dan ini kehendak ku. pemikiran ini terhasil mungkin kerana dari perasaan yang dihimpit oleh masalah yg menimpa.

facebook.. juga satu cara utk ku menghilangkan (walaupun tidak hilang sepenuhnya) masalah yang dihadapi.. sentiasa update status, post gambar, check in kemana diri pergi. ada yang meluat? sebelum menjwab soalan itu, mengapa tidak tanya, ok kah ia? ada masalah kah? mungkin dgn pertanyaan2 seperti ini akan menenggelamkan perasaan meluat itu. setiap tingkahlaku ada penyebabnya dan itu lah antara sebab agar ku dpt meringankan bebanan yang ku tanggung.

hidup bersuami isteri memang mencabar. bagi ku ada 2 perkara penting dlm kehidupan bersuami isteri iaitu JUJUR dan PERCAYA. Aku akui,aku tidaklah lengkap dan sempurna dengan salah satu darinya..

Hati ku umpama terhempap ke batu. sakit hanya Tuhan yang tahu. Kuburkan lah keegoan mu. terangkan semuanya, itu yang ingin ku dengar, bukannya penafian.Berubahlah,tinggal kan lah yang buruk,yang baik dan mulia dikekal kan.. Jgn lah lagi melibatkan kisah hidup lalu kedalam rumah tangga kita... Aku pun xtau,sampai bila kah harus ku mainkan watak aku... rasanya,tiada guna aku berlakon,sedangkan pasangan kita terang²an menunjukkan keburukan dan kelemahan diri kita... berdoa lah,agar kelembutan diperolehi,jauhkan lah sifat² mazmumah...
Tanamkan lah sifat² mahmudah....

nukilan penulis
-bardjr-

No comments: